De juiste motorisatie voor uw draaideur kiezen

denkt u erover om uw draaipoort te motoriseren voor meer gemak en veiligheid? Maar voordat u het eerste beschikbare systeem kiest, is het belangrijk om een aantal factoren in overweging te nemen.

Bovendien zal de keuze verschillen naargelang u een bestaande poort wilt motoriseren of de uitrusting volledig wilt veranderen.

Volg deze gids om erachter te komen wat u moet doen en wat u moet kiezen.

Motor voor draaipoorten: welk model kiezen?

De draaiarmmotor

Dit type motorisering is bevestigd aan de poortkolom via een arm die de poort opent en sluit. Het is het meest geïnstalleerde systeem en kost over het algemeen tussen €300 en €800.

Het is een vrij groot systeem, maar biedt een snelle en stille beweging. Het kan gebruikt worden op alle soorten nieuwe of bestaande poorten, maar vooral op aluminium, houten en PVC modellen. Bovendien respecteert het de natuurlijke beweging van de poorten omdat het weinig spanning uitoefent op de bevestigingen. Er wordt minimale druk op uitgeoefend en geen enkel onderdeel vervormt. Deze aandrijving heeft ook het voordeel dat ze gecombineerd kan worden met verschillende accessoires en geïntegreerd kan worden in het domoticasysteem.

Hoewel dit aandrijfsysteem veel toepassingsmogelijkheden biedt, heeft het als nadeel dat het onhandig is en beperkt is tot een openingshoek van 120° per vleugel. Er is veel vrije ruimte nodig voor de beweging van de knikarm of de mechanische arm. Om de veiligheid te garanderen, moet er één meter vrije ruimte zijn voor de arm.

De telescopische aandrijfcilinder

Dit aandrijfsysteem wordt geïnstalleerd op de pijler, direct boven de poort. De gemiddelde kostprijs van een telescopische cilinder of aandrijving ligt tussen 200 en 600 euro.

Omkeerbaar of zelfvergrendelend, het is een van de zuinigste modellen op de markt. Het heeft een cilindrische structuur met een zuiger en is compacter en stiller. De zuiger drijft de cilinder aan met olie onder druk, perslucht of een mechanische schroef gekoppeld aan een elektromotor. Het openings- en sluitsysteem is echter langzamer. Het biedt een opening van 180°.

In tegenstelling tot de zwenkarmmotor kan hij zware draaipoorten aan (staal, ijzer, hout), maar vereist hij stevige bevestigingen. Deze motor oefent een sterke druk uit op de bevestigingspunten. De trekkracht van de deur is gericht op het draaipunt en de bevestigingen. In dit geval moeten de installatie-instructies nauwkeurig worden opgevolgd.

De installatie is eenvoudig: bevestig de motor gewoon aan de muur of aan een paal. Hij kan in lijn met de poort of loodrecht op de muur geïnstalleerd worden. Volgens de fabrikant kan deze motor worden geoptimaliseerd met een groot aantal accessoires en kan hij worden aangesloten op het domoticasysteem.

De wielmotor

Deze motor is perfect aangepast aan draaipoorten. Hij maakt gebruik van een wielsysteem dat gemakkelijk te installeren en te begrijpen is. De wielen worden rechtstreeks aan de basis van de poortvleugels bevestigd, zodat ze in hun beweging kunnen worden gesleept. Dit gemotoriseerde apparaat heeft dezelfde voordelen als de draaiarmaandrijving: snelle en stille beweging, weinig inspanning op de bevestigingen, kan worden uitgerust met verschillende elementen en is geschikt voor een aangesloten huis.

Het is geschikt voor hellende grond (tot maximaal 35%). Het biedt een openingshoek van 90 tot 120° per vleugel en is meer geschikt voor lichtere deuren.

Het enige nadeel van deze motorisering is dat ze zich niet aanpast aan oneffen terrein.

Motorisatie voor ondergrondse draaipoorten

Zoals de naam al doet vermoeden, is dit een motorisatie voor draaipoorten die in de grond verzonken zit. Dit is vooral een esthetische keuze, aangezien de motor onzichtbaar is. Het voordeel is dat de natuurlijke beweging van de poortvleugels wordt gerespecteerd. Het is bijzonder geschikt voor gebouwen met kleine steunpilaren en, meer in het algemeen, voor eigentijdse huizen/woningen waar esthetiek belangrijk is.

Deze ondergrondse aandrijving heeft het voordeel dat ze stil is en snel beweegt. Het is een model met een grote openingshoek van 180° dat kan worden geïntegreerd in het huisaansluitsysteem.

Ondanks deze voordelen heeft deze motor zijn nadelen. Hij moet tegelijk met de poort worden geïnstalleerd. Bovendien moeten voor de installatie twee betonnen dozen worden ingegraven om de motoren (op maat gemaakt) in onder te brengen. Deze installatie in de grond betekent dat ze over het algemeen onderhevig zijn aan waterinfiltratie. Het vergt ook veel onderhoud en vereist meestal de diensten van een professional, zowel voor de montage als voor de demontage. Deze beperkingen maken van dit type motorisering een dure aankoop, gaande van 1.000 tot 2.000 euro.

De motor geïntegreerd in de poort

Dit is een motor die in de poort zelf is geïntegreerd: in het profiel of eventueel in de staanders. Hij is alleen beschikbaar als kant-en-klare oplossing voor nieuwe poorten en aandrijvingen. Hij is niet geschikt voor een bestaande poort. Dankzij deze motor kan de poort op een natuurlijke manier openen, zonder op een bevestigingspunt te moeten drukken.

Het is ook een esthetische keuze omdat de motoren niet zichtbaar zijn. Het is ook praktisch omdat de bewegingen snel en stil zijn. De openingshoek is 180°.

Gezien deze voordelen is het normaal dat deze gemotoriseerde deur duurder is dan de gemiddelde deur. Er moet ook worden opgemerkt dat deze motorisering in de fabriek op de poort moet worden gemonteerd en ter plaatse met de vleugels moet worden geïnstalleerd. Als de motor moet worden onderhouden, moet hij worden gedemonteerd.

welke aandrijftechniek kiezen: hydraulisch of elektromechanisch?

De motorisering van een poort maakt gebruik van hydraulische of elektromechanische technologie.

Elektromechanische aandrijving

Elektromechanischetechnologie zet elektrische energie om in mechanische energie. Automatiseringen met deze technologie zijn veel minder krachtig maar wel zuiniger. Ze worden gekenmerkt door een relatief zwak openings- en sluitsysteem. Ze zijn niet compatibel met zwaardere deuren. Ze zijn vooral geschikt voor particulieren, zijn verkrijgbaar tegen zeer betaalbare prijzen en vereisen niet noodzakelijk de diensten van een professional voor hun installatie.

Hydraulische aandrijvingen

Hydraulische technologie is specifiek voor elektromotoren met een geïntegreerde hydraulische pomp. Deze drijven de deurcilinders aan met behulp van olie onder druk van de pomp. Dit type motor vereist regelmatig onderhoud van de hydraulische aandrijving. Het oliepeil moet elk jaar worden gecontroleerd en vervangen.

Deze technologie is echter veel duurzamer en krachtiger. Hij biedt superieure prestaties en kan meer manoeuvres uitvoeren. Het is ideaal voor zware deuren. Door deze eigenschappen is de hydraulische aandrijving duurder dan de elektromechanische.

Een aandrijving voor draaipoorten kiezen: ons advies

De keuze en aankoop van een aandrijving voor draaipoorten moet zorgvuldig gebeuren. Er zijn verschillende factoren waarmee rekening moet worden gehouden om een model te vinden dat perfect past bij uw behoeften, de configuratie van uw woning en uw budget.

Compatibele stroomvoorziening

Ten eerste moet u rekening houden met de stroomvoorziening van de aandrijving. Als deze bekabeld is, moet u de voeding in kabelgoten van het bedieningspaneel naar de draaipoortaandrijving installeren. Het is echter ook mogelijk om autonome werking te overwegen, om niet verstrikt te raken in een wirwar van kabels. Er zijn met name modellen die gevoed kunnen worden door zonne-energie. Het is echter noodzakelijk om de compatibiliteit van de motorautomatisering met deze zonnekits te controleren. Er zijn maar een paar merken beschikbaar.

Het materiaal van de poort

Draaipoorten zijn verkrijgbaar in verschillende materialen en structuren: hout, PVC, aluminium of ijzer. Ze kunnen niet allemaal worden uitgerust met een gemotoriseerde aandrijving.

  • Pvc-poorten zijn bijvoorbeeld over het algemeen lichter dan andere poorten, waardoor ze gemakkelijker te motoriseren zijn. Een motor met scharnierende armen is geschikter, omdat de armen geen druk uitoefenen op de poortvleugels en deze niet beschadigen.
  • In het geval van een houten poort moet erop gelet worden dat de vleugels niet vervormen en verzwakken. Het is echter mogelijk om ze te motoriseren. Het is noodzakelijk om de compatibiliteit met dit materiaal en het (soms hoge) gewicht van je poort te controleren.
  • IJzeren poorten vormen een zware belasting voor een motorisatiesysteem. Dezelfde voorzorgsmaatregelen als hierboven moeten dus worden genomen.
  • Tot slot kunnen aluminium poorten worden uitgerust met een dergelijk systeem, op voorwaarde dat ze een versterking hebben op de openingsrail. Hierin worden de motorarmen geplaatst.

De kracht van automatisering

Bij het kiezen van een automatiseringssysteem is het belangrijk om er een te kiezen die krachtig genoeg is om de poortvleugels te bewegen. Op de markt is het vermogen van de verschillende automatiseringsmerken niet hetzelfde. Het gewicht en de maximale lengte van de poort moeten worden gecontroleerd in de kit. Als je deze informatie kent, kun je een motorisatiesysteem kiezen dat perfect is aangepast aan de toegangsstructuur van je eigendom. Deze informatie is onontbeerlijk voor de installatie van de twee gemetselde pijlers die het gewicht van de motoriseringskit, de poort en de vijzels zullen dragen.

De keuze van de motorisatie voor uw draaipoort bestaat dus uit het bepalen van het model dat het best past bij de configuratie van uw eigendom en uw automatiseringsbehoeften.

CFP Sécurité biedt een breed scala aan modellen. We hebben producten van bekende merken zoals Avidsen, CAME, Moovo, Cardin, Nice Home, Somfy en Thomson.

Indien nodig staat onze klantenservice voor u klaar om uw vragen te beantwoorden en u gratis van informatie te voorzien.