De verschillende soorten deurmotorisatie

Steeds meer mensen kiezen voor gemotoriseerde poorten. Ze bieden meer gemak en veiligheid. Een poort kan worden bediend met een afstandsbediening. Er zijn geschikte aandrijvingen voor elk type poort.

De keuze hangt af van het feit of het om een draaipoort of een schuifpoort gaat. Afhankelijk van het gewicht van de poort, moet je het juiste vermogen kiezen om ze aan te drijven, ongeacht het type aandrijving dat geïnstalleerd moet worden.

In deze gids ontdekt u de verschillende motoriseringssystemen voor poorten en hun kenmerken.

Motorisatie in functie van het type poort en zijn gewicht

Of de poort nu nieuw is of al geïnstalleerd, er zijn oplossingen voor poortautomatisering. De omvang van het installatiewerk hangt af van het type motorisering dat je kiest en dat bij jouw poort past.

1.Het grootste aantal draaipoorten

Dit is het type motorisatie dat geschikt is voor een draaipoort, ongeacht of de vleugels naar binnen of naar buiten opengaan.

Door de krachten die op de vleugels worden uitgeoefend, kan de poort openen en sluiten. Deze aandrijving wordt aangestuurd door twee knikarmmotoren. Een van de twee motoren bevat de elektronische printplaat en de elektrische transformator en is de "hoofdmotor "; de andere motor is een "slave motor " omdat deze niet de magnetische printplaat bevat.

Dit motorsysteem heeft geïntegreerde aanslagen. Het is niet nodig om aanslagen te installeren. Het is geschikt voor middelzware en zware deuren, meestal tussen 2 en 5 meter, of ze nu van hout, aluminium of PVC zijn.

Het is een oplossing die erg gewaardeerd wordt door gebruikers omdat het snel te gebruiken is. De geïntegreerde aanslagen zorgen ervoor dat de vleugels soepel glijden. Bij installatie op stevige pilaren oefent het systeem geen grote druk uit op de bevestigingen.

Een knikarmaandrijving vereist echter voldoende ruimte: de vleugels kunnen tot 120° worden geopend.

2.De mоtоrіѕаtіоn met cilinders

Als de poort zwaar is, gemaakt van smeedijzer of staal, is dit het aanbevolen type motorisatie. Er zijn twee soorten: spiraalvormige motorisering en lineaire motorisering met hydraulische cilinders. Het hydraulische systeem is krachtiger en relatief duur: het kost ongeveer vier keer meer dan een elektromechanisch systeem.

De principes zijn hetzelfde voor beide typen aandrijving. Een vijzel wordt door de motor in één richting aangedreven om de kleppen te openen. Een bewegend onderdeel, een slede genaamd, beweegt aan het uiteinde van de cilinder en het is de beweging van de slede die de druk of trekkracht uitoefent om de kleppen te sluiten en te openen. Het wormwiel draait in de tegenovergestelde richting om te sluiten.

In de lineaire aandrijving van de hydraulische cilinder zorgt de olie die aan het mechanisme wordt toegevoegd voor extra kracht. De poortvleugels kunnen tot 180° worden geopend. Er zijn systemen beschikbaar met de optie om de poortvleugels automatisch te sluiten. Dit systeem is discreter dan de scharnierarmaandrijving.

Deze aandrijving wordt aanbevolen voor zware en robuuste poorten. Hij is daarom geschikt voor stalen of ijzeren poorten met een hoge windbelasting. Het onderhoud is eenvoudig: voeg regelmatig olie toe aan het wormwiel.

3.Het wielsysteem

Of de poort nu oud of nieuw is, dit is het eenvoudigste systeem om te installeren. Het systeem is eenvoudig en bestaat uit het installeren van motoren die wielen aandrijven die aan de basis van elke poortvleugel zijn bevestigd en die bewegen om de poort te openen of te sluiten.

Dit wielsysteem heeft verschillende voordelen:

  • Het is een zeer voordelig systeem in vergelijking met andere motoriseringssystemen. Hoewel de prijs varieert afhankelijk van het model, is het wielsysteem relatief betaalbaar. Bovendien kan het zelfs geïnstalleerd worden als het terrein licht hellend is.
  • Het is ook een energiezuinig systeem. Het kan worden gevoed door een 12- of 24-volt netvoeding.
  • Tot slot is het snel te installeren. Het heeft echter wel regelmatig onderhoud nodig, wat voor particulieren gemakkelijk uit te voeren is. De grond moet vrij zijn van grind of andere obstakels die de rotatie van de bladen kunnen belemmeren.

De bladen kunnen tussen 90 en 120° worden geopend, afhankelijk van het model. Het wielsysteem is geschikt voor deuren met een gemiddeld gewicht. Het vermogen van de motor moet in verhouding staan tot het gewicht van de poort.

4.Ondergrondse motorisatie

De mechanismen van automatische poorten zijn vaak erg opvallend en imposant. De motoren, armen of tandheugel kunnen de esthetiek van de poort beïnvloeden.

Voor wie op zoek is naar een discrete motorisering en de oorspronkelijke esthetiek van de poort wil behouden, is een ondergrondse motorisering aan te raden. De motorisatie zelf wordt in een ondergrondse funderingsdoos geplaatst.

Geschikt voor zware poorten. Voor wie een meer esthetische en discrete motorisering wil, maar toch van het gemak van automatisering wil genieten, zijn er krachtige ondergrondse cilinder- of zuigermotoren die grote poorten kunnen aandrijven.

Dit type motorisering wordt aanbevolen in gevallen waar het gebrek aan ruimte de installatie van andere soorten motorisering niet toelaat. Bovendien blijft de esthetiek van de poort behouden.

Voor de installatie moet het mechanisme echter ingegraven worden, maar het is goed om te weten dat het gemakkelijker is om een ondergrondse motorisatie op een nieuwe poort te installeren dan op een bestaande poort. Het is ook een relatief duur systeem in vergelijking met andere motoriseringssystemen. Het is geschikt voor bijna alle soorten poorten. Het is echter noodzakelijk om de compatibiliteit van het systeem met lichte poorten te controleren.

Met het systeem kunnen de poortvleugels tot 180° openen.

5.Voor schuifpoorten, tandheugel en rondselaandrijving

Gemotoriseerde schuifpoorten maken gebruik van tandheugel en rondsel, nylon of metalen motoren. De nylon tandheugel is bijzonder geschikt voor lichte aluminium en PVC poorten.

Voor schuifpoorten zijn er twee mogelijke oplossingen. Je kunt kiezen tussen een railsysteem en een zelfdragend systeem.

De railaandrijving

De rail die de poort geleidt, wordt aan de grond bevestigd. Dit systeem vereist een geleidepaal en een ontvangerpaal. Een tandheugelmotor beweegt de poort over de rail op de grond.

Wat het onderhoud betreft, is het noodzakelijk om regelmatig de staat van de rail en de afwezigheid van obstakels (stenen, dode bladeren, enz.) te controleren. De bevestigingsschroeven moeten ook goed worden aangedraaid. De poort wordt niet belast, omdat het mechanisme de poortvleugel volgt in zijn natuurlijke beweging.

Het enige nadeel is dat het rek niet altijd even esthetisch is. Steeds meer fabrikanten bieden echter discrete modellen aan die passen bij het ontwerp van de poort.

Het zelfdragende systeem

In plaats van op een rail, wordt het hek aangedreven door een telescopische balk of een schuifrail. Ze wordt opgehangen aan het systeem dat aan de steunpaal is bevestigd. Het systeem heeft ook een geleidepaal en een ontvangstpaal nodig. Het is niet nodig om een geleiderail op de grond te installeren.

6.Geïntegreerde geleider

Dit is een esthetisch aantrekkelijk systeem omdat de motoren geïntegreerd zijn in de staanders of verticale palen van de poort, afhankelijk van het model. De poort zelf bevat de aandrijving, dus er is geen extra mechanisme nodig. De poortvleugels openen tot 180°, afhankelijk van het model.

De verschillende onderdelen van het systeem zijn gemakkelijk toegankelijk voor onderhoud, wat ook de installatie vergemakkelijkt. Dit type motorisatie is geschikt voor alle poortmodellen.

Accessoires die in de motorisering van de poort kunnen worden geïntegreerd

Welk motoriseringssysteem ook wordt geïnstalleerd, er zijn accessoires nodig voor meer gebruiksgemak en comfort.

Fotocellen voor extra veiligheid

Voor extra veiligheid kunt u fotocellen toevoegen aan uw poort. Als er een voetganger, fiets of obstakel passeert, stopt het mechanisme met openen of sluiten totdat het obstakel verdwijnt, zodat u veilig kunt bewegen.

Knipperlichten om te waarschuwen voor openen/sluiten van de poort

Het is belangrijk om knipperlichten toe te voegen om te waarschuwen voor het openen of sluiten van de poort. Deze knipperlichten zijn verplicht als de poort een toegang vormt tot een openbare weg.

De afstandsbediening

Afstandsbedieningenzijn essentieel voor het gebruiksgemak. Het is zelfs aan te raden om voor elke gebruiker een eigen afstandsbediening te hebben. Tegenwoordig bieden fabrikanten kleine afstandsbedieningen aan die gemakkelijk in een handtas of zelfs aan een sleutelbos kunnen worden meegenomen.

Reservebatterij

Een back-upbatterij is altijd handig als de elektriciteit uitvalt. De batterij neemt het over en de poortaandrijving werkt zonder onderbreking.

Alarmsystemen

Om het veiligheidsniveau te verhogen, kunnen een bewegingsdetector en een alarmsysteem geïnstalleerd worden in geval van een inbraakpoging.

Bij CFP Sécurité bieden we poortaandrijvingen aan van verschillende fabrikanten: Avidsen, CAME, Cardin, Somfy of EasyMate. Al onze merken staan vermeld in onze rubriek Poortmotorisatie.

Neem voor meer gemoedsrust bij het kiezen van de motorisering van uw poort contact op met onze experts. Zij zijn gratis telefonisch bereikbaar en kunnen u helpen bij het kiezen van het beste systeem voor uw situatie en budget.